Stor forskjell med 75 minutter lett trening per uke!

Postet av Aktiv Bedrift den 4. Jun 2013

Forskere mener at 75 minutter per uke kan være nok for å redusere risikoen for mange alvorlige sykdommer.

Lett trening i 75 minutter per uke som f.eks. gåturer kan gjøre stor forskjell på menneskers helse.


Studien har sett på hvordan personer med metabolsk syndrom i kombinasjon med ulike andre medisinske lidelser sammen kan øke risikoen for utvikling av kardiovaskulær sykdommer og diabetes.
Undersøkelsen, som ble gjennomført i USA av the University of Bath’s department for health, ville finne en minimumsgrense for hvor lite trening som skal til for å gi helsegevinst.


De offentlige retningslinjene fysisk aktivitet i USA er at voksne gjennomfører minst 2,5 timer med moderat trening. Treningsformene kan som gåturer og styrketrening.


Forsøkspersonene i denne studien ble delt i tre grupper. Den ene gruppen gjennomførte en treningsmengde tilsvarende 50 % av anbefalingene, den andre gruppen gjennomførte treningsmengde tilsvarende anbefalingene mens den tredje gruppen trente 150 % av den anbefalte treningsmengden.


Resultatene fra denne studien viste at forsøkspersonene som trente 50 % av den anbefalte treningsmengden fikk en forbedring/reduksjon av symptomene av metabolsk syndrom.


Forskerne konkluderer med at mennesker kan forbedre risiko for utvikling av metabolsk syndrom ved halvparten så mye trening som er anbefalt. Dette viser at det skal lite til for å forbedre helsen. Noe som igjen viser at det er ingen grunn til å være inaktiv.


Funnene viser at personer som ikke liker trening kan med en liten innsats gjøre noe med helsen sin.

Av: Even Rotevatn, trening.no


0 Kommentar

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.

Powered by: Bloc